Inzicht krijgen in de toegevoegde waarde van het eigen bedrijf en daar alle onderdelen van het business- en verdienmodel op afstemmen; daar draait het om tijdens de workshop Business- en Verdienmodellen. Aan de hand van het Business Model Canvas (BMC) brengen we samen alle onderdelen van het eigen bedrijf in kaart, waardoor lacunes ook snel zichtbaar worden.

Leerdoelen

  • De deelnemer kan het Business Model Canvas toepassen voor de eigen bedrijfssituatie.
  • De deelnemer heeft inzicht in de toegevoegde waarde van het eigen bedrijf en kan dit vertalen in een waardepropositie / pitch.
  • De deelnemer is in staat om het eigen bedrijf te pitchen.
  • De deelnemer kan op basis van het gekozen business model een keuze maken voor een bijpassend verdienmodel.
  • De deelnemer is in staat om vanuit de gekozen waardepropositie vorm te geven aan (de organisatie van) het eigen bedrijf.

Programma

De workshop bestaat uit drie dagdelen verspreid over een periode van ongeveer twee maanden. Indeling workshops:

  • Dagdeel 1: Na een korte uitleg van het BMC-model wordt dieper ingegaan op de behoefte die iedere ondernemer invult, dan wel het probleem dat men voor klanten oplost. Wat is de belangrijkste (en meest onderscheidende) centrale waarde? Daarbij wordt ook gekeken of de ondernemers dit ook in een paar zinnen goed kunnen overbrengen, oftewel: is de pitch pakkend en onderscheidend? Dit geeft over het algemeen veel stof tot nadenken.
  • Dagdeel 2: Dit dagdeel start met een korte terugblik op dagdeel 1. Als de toegevoegde waarde bekend is, kunnen de overige delen van het businessmodel vervolgens ingevuld worden. In dit dagdeel komen onder meer de doelgroepen, de relaties, de communicatiemiddelen en de inkomsten aan bod (de rechterkant van het Business Model Canvas).
  • Dagdeel 3: In het derde en laatste dagdeel wordt besproken hoe de toegevoegde waarde het beste geproduceerd kan worden: welke partners en kerncompetenties zijn daarvoor nodig en wat zijn daarvan de kosten (de linkerkant van het Business Model Canvas). Langzamerhand wordt zo de rode draad van het bedrijf duidelijk.

De workshop wordt in groepsverband gegeven. Dat betekent dat de deelnemers elkaar direct feedback kunnen geven op de gekozen centrale waarden, de pitch en de overige onderdelen van het businessmodel.

De workshop wordt gegeven door Annegreet Blanken en George Bosch.

Na een lange carrière als marketingmanager bij diverse grote organisaties zoals Johma en de Rabobank, is George Bosch in 2006 zelfstandig geworden. Vanaf dat moment heeft hij ruim 500 ondernemers begeleid bij het ontwikkelen van Visie, Strategie en Beleid. Hij ondersteunt, inspireert en stimuleert ondernemers bij hun zakelijke en persoonlijke ontwikkeling. 

Annegreet Blanken is begonnen in het marktonderzoek en heeft daarna ruim tien jaar gewerkt bij het adviesbureau Geon, waar zij verantwoordelijk was voor onder meer de marketing van het bedrijf. Sinds 2012 helpt zij als zelfstandig ondernemer organisaties met praktisch, concreet en uitvoerbaar advies op het gebied van marketing en communicatie. 

Data, tijden en locatie

  • 15 december 2021 – 19:00u tot 22:00u
  • 12 januari 2022 – 19:00u tot 22:00u
  • 26 januari 2022 – 19:00u tot 22:00u

Locatie: ‘t Wieshoes Warffum, Westervalge 5A in Warffum. Deelname is kosteloos – inschrijven via onderstaand formulier.

Minimum aantal deelnemers: 6
Maximum aantal deelnemers: 12