Onlangs verscheen een rapport van het Platform VO MBO over innovatieve benaderingen voor onderwijsvernieuwing in Groningen, door de ogen van jongeren. De onderzoekers kregen inzicht in de wensen en ideeën over toekomstig onderwijs doordat ze jongeren diverse activiteiten lieten verrichten, zoals videorapportages, brainstormsessies en design sprints. Het rapport – mede dankzij de inbreng van Vakland– deelt de belangrijkste bevindingen en biedt inspiratie voor verdere ontwikkeling en implementatie en is hier te downloaden.
Zou je ook zo’n rapport willen en opdracht willen laten uitvoeren voor Onderzoekswerkplaats Het Hogeland? Neem dan contact op met Didier Kick, via dit mailadres.
Conclusie: “Trainees en jongvolwassenen benadrukten de behoefte aan persoonlijke ontwikkeling, inspirerende docenten en praktijkgericht leren. Middelbare scholieren verlangden naar meer vrijheid, minder prestatiedruk en betere voorbereiding op het leven na school.” En: “Overkoepelend is er een duidelijke roep om meer praktijkgericht onderwijs, keuzevrijheid, aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, en een flexibeler onderwijssysteem dat beter voorbereidt op het leven na school.”
Download hier het rapport, Nieuwe Wijn in Oude Zakken: De zoektocht naar nieuwe manieren van leren en ontwikkelen in provincie Groningen.